Magiske regler

Publisert: 14. mai 2018

Har du opplevd at kunder ikke gjør det de bør gjøre? Eller omvendt – gjør noe de ikke burde?

Det har i hvert fall jeg.

La meg gi deg noen eksempler.

I hine hårde dage lagde jeg IT-systemer. En kunde jeg aldri glemmer, er han jeg anbefalte å skaffe en bestemt backupløsning.

Han ignorerte fullstendig det jeg sa.

Uka etter kræsja serveren hans spektakulært og dro med seg alle dataene hans i dragsuget. Fakturasystem, kundelister… alt var vekk.

Et annet eksempel er firmaet som var “dønn avhengige av bredbånd”, men ikke kunne ofre en skarve tusenlapp ekstra for å få på plass en reserveløsning. Dagen da hovedlinja falt ut hevdet de å “tape millioner” på det (for øvrig litt merkelig all den tid de bare omsatte for noen få i året… nuvel.)

Jeg har i løpet av årene utviklet en allergi for slike.

Det har nemlig vist seg gang på gang at de som ikke følger rådene jeg gir, har en tendens til å være de samme som dr***r i tiden min og syns de kan plage meg når det passer dem (også på kvelder og i helger), komme med hasteoppdrag i siste liten, blåse en lang marsj i hva jeg anbefaler dem å gjøre (og ikke gjøre), prute på prisene, klage på leveransene, ikke betale regningene i tide etc ad infinitum.

Årevis med å drive for meg selv har lært meg at det ikke er noe gøy (for å si det med små bokstaver).

Derfor:

Regler.

Regler som er like enkle som de er klare.

Regler som kommuniseres tydelig før folk engang blir kunder.

Her er et eksempel fra en programmeringsbedrift jeg har – et utdrag fra en av websidene der jeg er klar og tydelig på hva reglene er (engelsk fordi, vel, siden er engelsk):

The Rules

But here’s the thing: we don’t work with just anyone. We have strict rules, and we stick to them. Because nobody can be all things to all people, so we don’t try.

  1. My team and I never take calls without an appointment. We don’t ‘discuss a project’ out of the blue. We don’t have time. That’s why we invite you to pre-qualify for a call and schedule an appointment beforehand. (You can do that here.)
  2. I don’t tolerate missed appointments. My time, and my team’s time, is valuable. Miss an appointment and you won’t get another one.
  3. I don’t give free advice. Ever. I understand if you have a ton of questions about working with us and investing in our services; if that’s the case, drop me an email or schedule a call, and I’ll happily answer them. But I don’t give free advice that other clients are paying for. It’s not fair on them (or me).
  4. If you’re after the “best price”, we’re not a good fit. It’s not about price; it’s about value and ROI. I’m not Walmart, so don’t ask. If you want cheap, go elsewhere.
  5. Don’t offer me “publicity” or “great exposure”; I don’t need it, and it’s insulting. If you want my help with something, be prepared to hand over a wedge of cash.

Why the strict rules? Because I only want my team to work with the right kind of clients. Ones who understand the value of what we offer, who understand how to run a business, and who want results. We don’t want to work with people who need to be treated like mummy’s special snowflake.

Most importantly, though, I need you to be able to trust me.

Studies show people who try to be all things to all people aren’t to be trusted. I’m not like that. I can (and have) turned away clients because they’re not the right fit and because I don’t think I can help them.

I want you to know that if you qualify to work with us, I and my team will do the absolute best to get great results for you — even if it means telling you stuff you might not want to hear.

This isn’t for everyone.

But if you think it’ll be good for you, click here and see if you qualify for a call.

Ingen slinger i valsen

Mange vegrer seg for å ha slike regler fordi de er redde for å miste kunder. Erfaringen min tilsier imidlertid at det er tvert i mot.

For en viktig effekt er nemlig den oppdragende virkningen: De som jobber med meg vet hva som gjelder. De vet at det ikke er noen slinger i valsen om de vil jobbe med meg. De vet dessuten at jeg kan det jeg driver med; at jeg er en ekspert på det.

Jeg anbefaler at du gjør det samme. Både for posisjoneringen din og for sjelefredens skyld.

For hvem tror du taper på at kunden din drar hjem etter behandling og bruker billigvarer til å pleie håret sitt?

Eller fortsetter å ta solarium selv om du har fortalt dem i klare ordelag at å ligge tre timer under UV-lys ikke er spesielt bra for huden?

Eller lar være å følge treningsprogrammet du satt opp og aldri blir friske?

Riktig svar på det er: Du.

Av og til innvender noen at det ikke spiller så mye rolle om kundene følger det de sier eller ikke, fordi de uansett kommer tilbake og fortsetter å betale deg. Det kunne vært et poeng om man så på det isolert sett og kortsiktig. Men vi kan ikke se det på den måten.

For kunder som ikke holder sin del av avtalen, påfører deg ikke bare de problemene jeg har sagt endel om allerede. Nei, de blir nemlig også utrolig dårlige eksempler på hva du får til. Vil du virkelig bli kjent som hun eller han som aldri klarer å hjelpe folk med problemene og plagene deres?

Selvfølgelig vil du ikke det.

Du vil bli kjent som “the go-to guy” (eller girl) for det du holder på med. Du vil være kundens betrodde rådgiver; en som hjelper dem, veileder dem, løser problemer for dem. En de stoler så mye på at de gladelig og hjertelig anbefaler deg til andre.

Men skal du kunne komme dit, må du være i stand til å fortelle (på en vennlig, men klar måte) hvor grensene går, hva reglene er og hva du forventer av dem.

Vil du vite mer, kan du skaffe deg “Boost salongen!”-boka nå.

I boka får du vite mye mer om dette, samt:

  • Hvordan du får flere kunder som handler mer og kommer oftere tilbake
  • At ikke alle kunder er like viktige, og hvorfor det er helt greit, og ofte lønnsomt og nødvendig, å gi enkelte kunder sparken
  • At du sannsynligvis tar deg for dårlig betalt, og hva du kan gjøre med det
  • Hvordan du kan skru opp prisene uten at kundene flykter til konkurrentene
  • Hvordan du skaffer deg arbeidsro slik at du får ting gjort – kvikt og effektivt
  • Hvordan du kontant og effektivt skiller deg fra konkurrentene

I tillegg får du en spesiell leserbonus.

For om boka ikke er nok, kan du booke en gratis konsultasjon med meg, der du kan få akkurat det hestesparket du trenger for å komme igang. (En av bonusene med å skaffe boka er at man metaforisk sett havner under vingene mine, og en gratis konsultasjon er bare en av flere hjelpemidler du får med.)

Så hva venter du på?

Skaff deg “Boost salongen!” nå.

Varm hilsen,

Vegard

 

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.

1 comment comments closed