Hva med flotte negler for en femtilapp?
Publisert: 23. april 2018
I et annet innlegg nevnte jeg noen som tilbød shellac, spray-tan og make-up for under 350,-.
Som du kanskje husker gikk det som det måtte gå. Tjener man ikke penger, går det som kjent ad undas før eller senere.
Dette er både logisk og enkelt å forstå. På tross av det er det bare å ta seg en liten runde i byen eller på nettet, så finner man fort lignende «gullkorn».
Hva med å fikse neglene for en femtilapp, for eksempel?
Eller oppgradere til «De Luxe»-versjonen for bare tjue kroner ekstra?
En av utfordringene med å drive salong eller klinikk er at man tilbyr noe som på overflaten (og ofte i praksis) er identisk med alle andre. Ved første øyekast kan det være vanskelig å se hvordan man kan skille seg ut så kunden forstår at de bør gå til deg. For selv om du rent faktisk er bedre, kan det være vanskelig for kundene å få øye på forskjellen.
Når det blir sånn – heavily commoditised, som det kalles på engelsk – altså at mange tilbyr tilsynelatende like ting – ender det ofte opp med blodbad hvor pris er det eneste man konkurrerer på.
Problemet med priskappløpet er at det er førstemann til bunnen.
Og ingen vinner.
Verken kunden eller du.
Kundene har ikke alltid forutsetningene for å skjønne hvorfor det er sånn, heller. Når vi ikke er gode på å vise kundene hvorfor de skal bruke oss, er det nærmest umulig for dem å forstå hvorfor de skal gå til oss når salongen eller klinikken på andre siden av gata gjør det samme for halve prisen.
Når alle sier det samme gir man ikke kunden noe annet valg enn å sammenligne på pris, fordi det er det eneste grunnlaget han eller hun har å sammenligne på.
I boka «Boost salongen!» skriver jeg masse om pris og posisjonering slik at du kan få frem hvorfor folk skal handle av deg uten å måtte ty til meningsløse prisavslag og dødelige rabatter.
Del 3 handler nettopp om dette med prising.
Du finner «Boost salongen!» her.
Varm hilsen,
Vegard