Ett ord du aldri skal si når du jekker opp prisen i salongen eller klinikken

Publisert: 30. april 2018

Noen spurte:

Hei, jeg skal skru opp prisene og tenkte å sette opp en plakat, og sende ut mail om det. Her er det jeg tenkte å skrive:

“Fra og med 1. feb 2018 blir prisene justert opp noe på grunn av økte kostnader. Beklager ulempen dette medfører.”

Det gode først:

Hun øker prisene.

Å øke prisene er som regel bare positivt:

For det første er det en nødvendighet. Kostnadene ellers i samfunnet øker i takt med inflasjonen, leverandørene justerer prisene sine og kundene tjener mer. Hvorfor skulle ikke kjøpekraften din som et minimum øke i takt med resten av samfunnet?

For det andre er det positivt for deg. De aller fleste priser seg for lavt og en økning gjør at du jevnt over tjener mer. Selv om, i verste fall – og tro meg, dette skjer omtrent aldri, og i hvert fall ikke før du har nådd en mye høyere grense enn du tror – noen kunder skulle forsvinne, vil du isåfall fortsatt tjene (minst) det samme og attpåtil ha tid til flere kunder.

For det tredje er det positivt for kunden. Du får mer tid til hver kunde, kan investere i bedre utstyr, kursing og teknikk, gjøre bedre oppfølging, bruke bedre produkter o.s.v.

Kvalitet koster, er det noe som heter, og det er som oftest sant, også i denne bransjen. (Å kommunisere det til folk er derimot ikke så lett, noe jeg har sagt mer om tidligere i dette innlegget.)

Så over til det ordet man aldri skal bruke når man øker prisene:

“Beklager.”

For hva er det egentlig å beklage?

Pleier den lokale Rema-butikken å beklage når de øker prisene sine? Hva med bensinstasjonene? Bakeriet? Bilverkstedene?

Å beklage at du øker prisene, skaper en fæl og negativ atmosfære.

Mange syns det er ubehagelig og ekkelt å øke prisene sine. Og det kan jeg skjønne. Men det sitter mest i hodet ditt. Vi trenger å tjene penger, og du er verken grisk eller grådig når du forlanger det du mener du bør ha. Hva andre mener om det spiller liten rolle. De kan starte sin egen salong eller klinikk og ta så lite betalt de vil.

Vær stolt av prisene dine, ikke unnskyld dem.

… hva?

… er du fortsatt ikke helt sikker på om du bør skru opp prisene?

Da bør du skaffe deg “Boost salongen!”-boka nå.

I boka lærer du mer om hvorfor du sannsynligvis tar deg for dårlig betalt, samt:

  • Hvordan du får flere kunder som handler mer og kommer oftere tilbake
  • At ikke alle kunder er like viktige, og hvorfor det er helt greit, og ofte lønnsomt og nødvendig, å gi enkelte kunder sparken
  • Hvordan du kan skru opp prisene uten at kundene flykter til konkurrentene
  • Hvordan du skaffer deg arbeidsro slik at du får ting gjort – kvikt og effektivt
  • Hvordan du kontant og effektivt skiller deg fra konkurrentene

Samt en spesiell leserbonus.

For om boka ikke er nok, kan du booke en gratis konsultasjon med meg, der du kan få akkurat det hestesparket du trenger for å komme igang. (En av bonusene med å skaffe boka er at man metaforisk sett havner under vingene mine, og en gratis konsultasjon er bare en av flere hjelpemidler du får med.)

Så hva venter du på?

Skaff deg “Boost salongen!” nå.

Varm hilsen,

Vegard

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.

1 comment comments closed