Hvorfor motivasjon er noe sprøyt
Publisert: Mandag 4. desember 2017
Hvis du skal gjøre noe av betydning, må du gjennom faser som er vanskelige, usikre, uoversiktlige og skumle.
Når man skal gjennom noe som er usikkert, ukomfortabelt eller rett og slett krever en god dose godt gammeldags pågangsmot, blir mange sittende og vente på motivasjon og inspirasjon. (Jeg er ikke noe unntak, bare så det er sagt.)
Problemet er bare at du kan komme til å måtte vente veldig lenge.
Hjernene våre vil prøve å beskytte oss fra ting som er ukomfortable eller vanskelige. Hjernens oppgave er å holde oss i live, og på grunn av måten den fungerer på – som henger sammen med hvordan vi har utviklet oss – vil den gjøre det ved å trekke oss unna hva det enn måtte være den oppfatter som problematisk, vanskelig og energikrevende.
Denne prosessen styrer du i liten grad selv, så om du mangler motivasjon til å komme i gang med noe er det like greit å innse med en gang at hjernene våre syns motivasjon er tøys, og at du neppe kommer til å bli motivert uansett hvor lenge du venter.
Du kommer bare til å bli motivert av det som er enkelt og morsomt.
Det andre må du jobbe for (og med).
Litt som å dra en gris gjennom gjørma.
Men det finnes måter å se ting på som gjør det litt lettere. Hvis du har en stor oppgave å løse, kan den som regel alltid deles opp i mindre oppgaver. Gjør du en slik liten oppgave jevnlig, la oss si litt hver dag, vil du før eller senere ha gjort alle de små tingene du skulle gjøre, og hele oppgaven er løst.
Å skrive «Boost salongen!»-boka var ingen liten oppgave. Når du starter med det første blanket arket, kan oppgaven med å skrive en hel bok fortone seg som uoverkommelig.
Men jeg delte den opp i små, spiselige biter og skrev litt og litt.
Omtrent hver dag satt jeg meg ned og skrev ned de viktige prinsippene, strategiene, tipsene, ideene og eksemplene på hvordan de som driver en salong eller klinikk kan skaffe seg flere kunder, bedre kunder og mindre hodebry.
Og noen måneder senere var det gjort.
Resultatet kan du skaffe deg her: Kjøp «Boost salongen!» nå.
Varm hilsen,
Vegard
P.S. Noen spurte om «Boost salongen!» passer for klinikker. Vedkommende tenkte at boka er bare for frisører siden den heter «… salongen».
My bad for å kalle den salongen. For den funker selvfølgelig like fint for klinikker, også.
Faktisk ville de fleste som driver bedrift, uansett bransje, hatt nytte av å lese den. For de prinsippene som gjelder for drift, markedsføring og salg i salonger og klinikker, gjelder også for vanlige bedrifter.
Så har salong- og klinikkbransjene selvfølgelig sine særegenheter, som gjør at jeg i boka gir en rekke praktiske tips og ideer spesielt for de bransjene.
Les selv: Skaff «Boost salongen!» her.