Hva salonger og klinikker har felles med dating

Publisert: 12. mars 2018

Hvis du har vært på date noen ganger, har du sannsynligvis møtt på en datesperado.

Altså en desperate date.

Og hvis du ikke har møtt på en, kan det tenkes at du er (eller har vært) en! (Ikke fortvil, I’ve got your back. Les videre.)

Noen av kjennetegnene på en datesperado er:

  • At de fisker etter komplimenter
  • At de alltid er “tilgjengelige” og f.eks. gjerne ofrer avtaler med venner for å treffe deg
  • At de ikke setter standarder eller krav
  • At de er klengete
  • At de godtar, tåler og rasjonaliserer det å bli behandlet dårlig
  • At de fremstår som selvmedlidende og ynkelige

Det motsatte av en datesperado er noen som:

  • Fremstår som trygg på seg selv og ikke er avhengig av stadige komplimenter
  • Ikke godtar hva som helst, for eksempel å bli behandlet dårlig
  • Har tydelige krav og standarder
  • Ikke er klengete
  • Tør å stå for det de mener
  • Gjerne også deler sine svake sider (uten å være flau over dem)

Und so weiter.

Så, hvorfor blir noen så desperate?

Vel, det kan være mange grunner, ikke minst erfaringer fra oppvekst, ungdomstid, tidligere forhold, mangel på en farsfigur o.s.v. som har formet dem. Frykten for å være alene, frykten for å gjøre tidligere feil om igjen, for aldri å oppleve å bli elsket eller bli akseptert for hvem man er kan gjøre at man er villig til å ofre nær sagt hva som helst for å få noen til å like en.

Men hvor attraktivt er det, egentlig?

Ikke spesielt.

Ironien her er at sjansen for å finne en god partner som behandler deg med respekt øker jo høyere krav du setter.

Og det samme gjelder klinikken eller salongen din.

Folk kjøper ikke produkter og tjenester bare fordi det logisk sett er rett beslutning, men fordi det føles riktig.

Dette berører et annet stort tema jeg skal si mer om en annen gang, men kort fortalt klarer vi ikke å uttrykke hvorfor vi føler som vi gjør, så derfor er ofte ikke grunnene vi oppgir de egentlige forklaringene på hvorfor vi gjør som vi gjør.

Jeg vet ikke om du er gift eller sammen med noen, men om du er (eller har vært) og jeg spør deg om hvorfor du falt for ham eller henne, så vil du sannsynligvis svare noe som at han var så snill/søt/kjekk o.s.v. Det er ikke nødvendigvis feil, men det er neppe hele sannheten, for på grunn av hvordan vi fungerer biologisk er det svært vanskelig for oss å uttrykke hvorfor vi følte kriblingen i magen vi fikk da vi ble forelsket.

Og på samme måte er det med de vi prøver å få inn i salongene og klinikkene våre. Å “trigge” en mulig kunde på den måten er bare mulig dersom vi er genuint ærlige, ekte, åpne, stabile, tillitsvekkende o.s.v. uten å fremstå som om vi prøver for hardt.

Og det, min venn, er slett ikke alltid like lett.

Men det finnes ting du kan gjøre.

Det hele starter med hvordan du ser deg selv.

Posisjoneringen din, som jeg kaller det i “Boost salongen!”.

Du finner den her.

Udesperat hilsen,

Vegard

P.S. Dette betyr forresten ikke at vi skal være redde for å be om et salg eller slutte å tilby noe, men vi må gjøre det uten å være desperate. I denne bloggposten ber jeg deg for eksempel om å kjøpe “Boost salongen!” om du ikke har den alt.

Men er jeg desperat etter å selge den?

Nope.

Gir jeg rabatter eller spesialtilbud for å få solgt noen eksemplarer ekstra?

Nope.

Hadde det ødelagt uka for meg om jeg ikke hadde solgt en eneste kopi?

Nope.

Så lett… men likevel så vanskelig.

Skaff deg “Boost salongen!” for mer om hvor, hvorfor og hvordan.

Eller la være. 😉

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.

1 comment comments closed