Hva folk kan gjøre med «tilbakemeldingene» sine
Publisert: Mandag 5. mars 2018
Har du drevet salong eller klinikk (eller en hvilken som helst annen bedrift, for den sakens skyld) mer enn de siste fjorten dagene, har du garantert fått «tilbakemeldinger» fra noen som syns du bør «høre på hva de har å fortelle».
Du vet, disse som skal gi deg «meninger», «vennlige råd», «velmente tips» eller «gode ideer» og har sterke meninger om hvordan du skal drive.
Men som du antakeligvis har erfart, er disse tilbakemeldingene (for å si det med små bokstaver) ikke alltid like gjennomtenkte. Og dessuten kan det til tider være ganske ubehagelig å høre på det de har å si. For eksempel når noen kritiserer måten du gjør ting på.
Ofte kommer disse tilbakemeldingene fra folk som står nær deg, slik som venner, kolleger eller til og med familie. Og nesten like ofte (og slett ikke overraskende) er det de som har minst peiling (og sjelden har utrettet noe særlig av betydning i livene sine) som er mest bastante og påståelige.
Disse folka minner meg om krigerne i kommentarfeltene på nettavisene, som har sterke meninger om temaer de ikke engang har skrapt overflaten på, men tross gapende kunnskapshull og (tilsynelatende) lavt kognitivt evnenivå mener de er bedre kvalifisert til å mene noe om enn eksperten som er intervjuet.
Dersom man stikker frem hodet og prøver å gjøre noe som helst av betydning her i livet, for eksempel å drive en salong eller klinikk eller en annen bedrift, så står det alltid en eller annen dust der, klar til å kappe det av. Den sikreste måten å slippe slike ubehageligheter på, er å sitte stille i båten og ikke foreta seg noe som helst av betydning.
Denne aversjonen mot ubehageligheter fører til at mange velger å gjøre nettopp det:
Ingenting.
De filer bort alle hjørner og skarpe kanter for å gjøre seg selv så runde og smidige som mulig så de unngår konfrontasjoner og ubehageligheter.
For det er jo det man bør, eller hva?
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt rådet til å «dempe meg».
Men hvor hadde jeg egentlig vært i dag om jeg hadde hørt på mange av de rådene jeg har fått underveis?
Som regel kan du trygt ignorere de fleste tilbakemeldinger du ikke har bedt om å få. Jeg sier selvfølgelig ikke at du skal ignorere alt og alle som kommer din vei.
Men vær kritisk til kildene dine. For det er ikke de som skal leve med det. Det er det du som skal. Det er ditt huslån som står på spill. Ikke deres. Det er du som blir liggende søvnløs. Ikke dem.
«Boost salongen!»-boka er skrevet nettopp for deg som driver salong eller klinikk. I boka skriver jeg mye om hvordan du kan bli tryggere på deg selv, slik at du får gutsen du trenger til å gjøre det du må gjøre for å få salongen eller klinikken til å bli slik du vil ha den.
Dessuten får du ikke bare vite hva du bør gjøre, men hvorfor og hvordan du gjør det, også.
Varm hilsen,
Vegard