– Nettbutikkene ødelegger salongen min!

Publisert: Mandag 22. januar 2018

I et selskap jeg var i for en stund siden, kom jeg i snakk med en trivelig kar som har levert produkter til salonger og klinikker i mange år.

Gjennom virksomheten sin har han selvfølgelig møtt mange innehavere, og kunne fortelle at han rett som det er får høre utbrudd ala «- Nettbutikkene ødelegger salongen min!».

«Men merkelig nok», fortsatte han, «er det som regel de som gjør minst for å prøve å få produktsalg som klager. Faktisk gjør de lite markedsføring i det hele tatt. Jeg forstår det ikke, og jeg har vært i bransjen i flere tiår.»

Om man skal ha noen som helst suksess nå om dagen er det minst to ting man må ta inn over seg:

  1. Internett har kommet for å bli. Konkurransen derfra blir neppe blir noe mindre med det første.
  2. Det hjelper ikke å klage.

At Internett gir økt konkurranse er ikke unikt for salong- og klinikkbransjene. Internetts inntog har veltet om på de fleste bransjer, inkludert salongbransjen.

Den dårlige nyheten er at dette bare kommer til å fortsette.

Den enda dårligere nyheten er at de fleste salonger og klinikkers strategi for å takle konkurransen fra kjeder og nettbutikker er…

… rabatter.

Men å kutte prisene (enda mer) er ikke svaret. Tvert i mot er det bare som å delta i et kappløp til bunnen – et kappløp du verken vil delta i eller vinne.

Den gode nyheten er at du i «Boost salongen!» (du får den her) får detaljene om hvor farlig rabatter er for bedriften din og hva du bør gjøre isteden.

Det er ikke ett svar på hvordan man takler konkurransen fra «de store». Men i tillegg til å posisjonere deg som en ekspert og autoritet på det du gjør, bør du, om du har ambisjoner om å tjene noe på retail, enten bruke merker og produkter som ikke finnes i vanlig varehandel ennå, eller (og jeg liker dette mye bedre) vurdere å lage din egen produktportefølje tilpasset din egen salong.

Det meste av løsningen henger imidlertid på å posisjonere deg som kundens fremste, betrodde rådgiver og ekspert. Og dét kan du lese mye mer om i Boost salongen, som du får her.

Varm hilsen,

Vegard

About Vegard Svanberg