Hvorfor jeg er salong- og klinikkoptimist (og du også bør være det)

Publisert: Mandag 29. januar 2018

Hjelpe meg så mange pessimister det finnes der ute.

Her om dagen snublet jeg over en artikkel hvor forfatteren drømte seg tilbake til fortiden og praktisk talt erklærte salong- og klinikkbransjen for død.

«Alt var bedre før», var mantraet.

Ham om det.

De som drømmer seg tilbake til gamle storhetsdager der de samme 40-50 husfruene kom ukentlig til salongen og genererte klirrende mynt og klekkende profitt gjennom kjøp av trillebårlass med produkter og tilbehør til skyhøye marginer, glemmer litt for lett at det for det første ikke var så glamorøst som vi liker å huske det, og for det andre at svært få bransjer kan overleve på den måten over tid.

Det er bare noen ekstremt få bransjer som er unntatt fra den regelen, og det er typisk bransjer i monopolsituasjoner (som nær sagt alltid bare finnes som følge av altfor mye statlig styring, byråkrati og kontroll) og offentlige virksomheter hvor de som styrer dem eller jobber i dem mener at de på en eller annen måte har rett til å bli skjermet fra konkurranse.

Jeg skal la akkurat den ballen ligge for nå, til fordel for noe annet:

Det er ikke all konkurranse som gir like gode utfall.

Om du er frisør og tar en kikk rundt deg neste gang du er på gata, så bare se hvordan folk flest ser ut på hodet. Overbehandlet, tørt hår som er vanskelig å gre ut og har dårlig glans er dessverre mer vanlig enn uvanlig.

Er du hudpleier, kan du gjøre den samme øvelsen og se på hender og ansikt.

Situasjonen er den samme i fitness-industrien. Befolkningen er tjukkere enn noensinne, men PT-er ligger likevel på sutte-på-labben-nivå lønnsmessig. Ironien er til å ta og føle på.

Det er altså et kjempestort marked der ute fortsatt.

En del av problemet er at gigantenes inntog på markedet har gitt folk et inntrykk av at de kan løse alt selv bare de kjøper et bestemt produkt.

Det disse gigantene imidlertid ikke forteller folk, er at kunnskap om riktig bruk er minst like viktig om man skal få gode resultater. Kunnskapen du har opparbeidet deg gjennom årevis med utdanning og erfaring, er ikke noe som enkelt kan erstattes av en kort bruksanvisning (som attpåtil må skrives slik at folk forstår).

Det de heller ikke forteller, er at det ikke er alt du kan eller bør gjøre selv. Av samme grunn går frisører, hudpleiere, tannleger og fysioterapeauter som regel til andre frisører, hudpleiere, tannleger og fysioterapeauter når de trenger å få noe gjort noe som ikke er helt trivielt.

Jeg velger å være salongoptimist.

Jeg tror at du kan få den salongen eller klinikken du vil ha, om du bare:

  1. Blir bedre på å kommunisere (og gjør det til en prioritet).
  2. Utnytter kunnskapen og erfaringen din.
  3. Lærer deg mer om markedsføring og salg.

Det er slett ikke så vanskelig eller komplisert som mange av «markedsføringsguruene» der ute skal ha det til (men det er heller ikke så «enkelt» som bare å kjøpe det siste Facebook- eller Instagram-kurset de samme «guruene» selger. Facebook og Instagram er bare taktikker, og lite forutsigbare sådanne. Uten prinsipper og strategier å følge når du tar dem i bruk, er det som å gi en padleåre til en armløs).

Hvordan du kommer i gang bestemmer du selv.

Å finne informasjon er den enkleste sak i verden. Alt du trenger å vite ligger på Internett helt fritt tilgjengelig.

Problemet med Internett… er at det også ligger vanvittig mye desinformasjon der. Så du ender antakelig opp med å bruke mye mer tid enn du strengt tatt trenger (og begår kanskje noen kostbare feil du ellers kunne unngått).

Derfor har jeg samlet det du trenger i «Boost salongen!».

Sikre deg den nå.

Varm hilsen,

Vegard

About Vegard Svanberg