– Men jeg VIL på Burger King!!!

Publisert: Mandag 4. juni 2018

Noe enhver forelder bør kunne kjenne seg igjen i, er barnas intense og utrettelige kamp for å få noe de vil ha.

Det kan gjelde leker i lekebutikken, bolle fra baker’n eller, som i mitt tilfelle nå om dagen: En tur på Burger King.

Nå renner ikke vi akkurat ned dørene på disse skrapmat-sjappene, men det har hendt vi har snublet innom McDonald’s i ny og ne (mest fordi ungene syns det er gøy med lekeapparatene der – maten er tross alt ikke akkurat noe å skryte av).

Men for en stund siden la McD ned (for andre gang – jeg tror Halden må ha en slags rekord), og Burger King har vært på vei inn i de samme lokalene en tid. Og nå er de altså her.

Og gjett hva? Radarpar-prinsessene vil selvfølgelig dit.

Taktikken for å nå målet og knekke den stakkars faren deres (…) er enkel, usofistikert og høyst gjennomførbar:

  1. Nevn det hver bidige gang vi kjører forbi (som er både morgen og ettermiddag – vi kjører forbi BK på vei til og fra barnehagen).
  2. Snakk om det støtt og stadig ellers også.

Så nå skal vi altså på Burger King.

Det er noe her vi kan (og bør) lære og overføre til salonger og klinikker:

Utrettelig og nådeløs oppfølging.

For det er det barna egentlig driver med.

Nå maser de riktignok også, og det bør vi ikke gjøre med kundene våre. Men å følge dem opp regelmessig er veldig viktig. Og her er hvorfor:

For det første er det mye støy der ute. Det er mange som konkurrerer om oppmerksomheten. De husker kanskje ikke på deg, eller prioriterer deg, før de er absolutt nødt til det.

For det andre (og som en følge av det første) får du ofte flere kunder av det, men du får som regel også bedre kunder. Kunder du følger opp blir kjent med deg, vet hvordan du er, hva du leverer, hva du krever av dem og så videre.

Og for det tredje – og dette er kanskje enda viktigere: Med riktig oppfølging trenger du kanskje ikke så mange nye kunder som du kanskje tror. Er du god til å følge opp kundene dine, kommer de tilbake for å få mer. Vi trenger nye kunder også, men vi har lett for å glemme at det ofte er enda mer lønnsomt å jobbe mer med de kundene man allerede har.

Varm hilsen,

Vegard

 

About Vegard Svanberg