Det handler ikke bare om pene bilder

Publisert: Mandag 18. juni 2018

Jeg har en slags eviggrønn spørreundersøkelse liggende ute. Den er løpende, så derfor ligger den alltid ute. Fyll den gjerne ut om du vil.

Det er interessant å se hva som rører seg i salong- og klinikk-Norge. Mye er forskjellig, men jommen er mye likt også. Og så er det endel svar jeg klør meg litt i hodet over. Ta dette, for eksempel:

Mange svarer at de er flinke på markedsføring, at det er lett å selge produkter til kundene, at de liker det de holder på med og at de ansatte er flinke…

… men de er ikke fornøyd med omsetning, overskudd eller lønn/utbytte de tar ut, og syns også de har altfor få kunder og trenger å få flere.

Hvordan er det mulig å være god på markedsføring og samtidig være så langt unna de resultatene man vil ha?

Her er et annet eksempel:

Mange oppgir sosiale medier som viktigste kanal for salg og markedsføring. Men når jeg spør om hvor mange kunder de får derfra, hvor mye de tjener på det, hvor mye tid de bruker på det eller hvor godt det virker sammenlignet med andre ting, aner de ikke.

Hvordan kan de da være så sikre på at sosiale medier er så viktig?

Jeg kommer tilbake til dette (og det forrige) en annen gang. For apropos sosiale medier:

Mange er flinke til å oppdatere, legge ut bilder og så videre på Facebook og Instagram.

Det er bra.

Men du må også fortelle folk hva de skal gjøre. Neste gang du legger ut noe, kan du legge på “haler” som dette:

  • “Vil du også ha denne fargen? Ring oss på xxx eller book time her.”
  • “Tagg en venn som trenger denne fargen.”
  • “Last opp et bilde av deg selv i kommentarfeltet, så skal vi si hvilken farge som passer best for deg.”

Eller enda bedre: Bruk anledningen til å få dem til å melde seg på epostlisten din (i bytte mot noe de vil ha), booke en førstegangskonsultasjon eller noe annet som drar dem nærmere deg.

For det handler ikke om å vise frem pene bilder. Det handler om å få dem inn i din verden.

Varm hilsen,

Vegard

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.