– Det er så dyrt hos frisøren!
Publisert: Mandag 15. januar 2018
Du har muligens allerede lest dette blogginnlegget til bloggeren «Monica73».
Hun har sett seg lei på de som klager på at frisering (og alt annet salongrelatert, for så vidt) er dyrt. I innlegget forklarer hun blant annet hvorfor det koster.
Et stykke ned i innlegget skriver hun dette:
«Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg får høre hvor dyrt det er å gå hos frisøren, som jeg må forsvare hvorfor det koster.»
Hører du dette mye, kan det selvfølgelig være et tegn på at du ikke leverer varene (eller er for dårlig til å synliggjøre verdien av det du leverer. Det er en stor og viktig forskjell på de to.)
Men det er minst like sannsynlig at du rett og slett legger mer merke til den lille gruppen som bryr seg mye om pris, enn de som ikke gjør det. De fem-ti-femten prosentene som bryr seg mye om pris, har en tendens til å la seg høre i mye større grad enn resten (for de fleste av oss er pris en del av vurderingen, men sjelden eller aldri det eneste).
Disse kan du trygt ignorere. De utgjør så liten del av omsetningen, at man som regel gjerne kan og bør «miste» dem (les: Bli kvitt dem).
Disse folka påfører deg dessuten alle mulige slags ergrelser, som gjør at du sannsynligvis taper mer på å beholde dem enn å la dem gå. Irritasjonen de påfører deg tar lett fokus bort fra viktigere ting. Frustrasjonsnivået bli så høyt at du for eksempel skriver et flammende blogginnlegg (noe det ikke er noe galt med, forresten, jeg skriver ofte av meg frustrasjoner selv), eller går i dagevis og ergrer deg.
Livet er for kort.
Noe du dessuten aldri trenger å gjøre, er å unnskylde hvorfor du priser deg som du gjør. Å gjøre det setter deg på defensiven, og diskusjonen sporer ofte av. Plutselig står du der og føler du må forklare hvorfor prisen er satt som den er, og sammenhengen mellom utgifter og kostnader, og alt mulig annet vedkommende overhodet ikke har noe med eller har noe greie på, men som han eller hun likevel føler seg kallet til å si og mene en hel masse om.
Det er uansett en kamp du ikke kan vinne. For de kommer som regel fra et følelsesmessig ståsted der de føler de har rett til å få det du tilbyr til en lavere pris. Logikk biter sjelden på dem.
Når du får prisinnvendinger fra noen, forteller de deg egentlig at de vil ha det du tilbyr til prisen de litt lenger nede i gata tar.
Det de ikke forteller deg (men som er implisitt) er at de vil ha det av deg. Hvorfor skulle de ellers diskutere det med deg? Da kunne de bare gått til noen andre først som sist.
Når noen klager på prisene mine, pleier jeg å si noe sånt som dette (enten direkte eller pakket inn på en litt annen måte):
«Du kan få god kvalitet, god service og en lav pris. Men du kan bare få to av tre samtidig. Så hva vil du kutte for å få en lav pris?»
Det er forskjell på de som klager, selvfølgelig. Noen har bare ikke sett verdien av det du gjør, og trenger å vite mer for å forstå det.
Men de andre foreslår jeg at du bare kutter ut. De er ikke verdt det, og utgjør så liten del av omsetningen din at du lett kan kompensere for bortfallet av dem gjennom bedre markedsføring og salg.
Jeg skriver mye om dette i boka mi «Boost salongen!».
Du kan skaffe den her.
Varm hilsen,
Vegard
P.S. Prising henger tett sammen med posisjonering; hvordan du ser deg selv og hvordan andre oppfatter deg, er sentralt for hvem som oppsøker salongen eller klinikken din.
Like viktig er det å vite hvem man vil ha som kunder og hvilke krav man setter til dem.
Alt dette finner du mer om i «Boost salongen!». Skaff den nå.