De ansatte klarer ikke fylle avtaleboka. Hva gjør du?

Publisert: Mandag 16. juli 2018

Noen forteller:

“Jeg har hatt en skjønnhetsklinikk i noen år og har alltid drevet alene. For en stund siden bestemte jeg meg for å ansette en ekstra person siden jeg ofte måtte takke nei til avtaler fordi jeg hadde for mye å gjøre. Problemet nå er at hun såvidt dekker utgiftene (noen ganger ikke engang det) fordi hun ikke klarer å fylle opp timene. Det blir ikke noe til overs. Jeg vil ikke gå tilbake til å jobbe så mye som før, så å kvitte meg med henne er ikke noe alternativ.”

Hun hadde allerede søkt råd alle andre steder og fått de vanlige rådene om å poste masse på sosiale medier, rabattere timene o.s.v.

Sikkert velmente råd… men ikke spesielt effektive råd og ikke spesielt gode, heller. Å høvle priser og dele ut rabatter i øst og vest er sjelden en god ide, og i hvert fall ikke i en sånn situasjon.

Som vanlig er det ikke ett svar eller en løsning, ei heller en enkel løsning på dette problemet.

Men en god start som jeg foreløpig ikke har sett slå feil, er å starte med den kundelista du allerede har. Sitt ned, ta for deg de som ikke har vært inne de siste 3-6 månedene og ring dem for å høre hvordan de har det.

Du har to ører og en munn, så bruk dem tilsvarende. Ikke selg noe, bare spør om hvordan det er med håret, den vonde skulderen, huden eller hva det nå er du har hjulpet dem med tidligere og lytt til hva de har å si. Som regel snakker de seg selv inn i avtaleboka.

Denne øvelsen er enkel.

Den er også vanskelig.

Frykten for å bli avvist, dumme seg ut, bli kjeftet på, å si noe feil, virke masete og så videre gjør at de fleste jeg gir dette rådet til sier “ja” og “ha” og “dette virker lurt” og “jeg skal vurdere det”… før de dytter hele ideen i skuffen og går tilbake til å legge ut flotte bilder på Facebook og Instagram.

De som følger rådet, derimot, ser at det gir gode resultater.

Og dessuten at det er så hyggelig.

For de fleste blir verken sinte eller sure, men syns det er riktig så trivelig når noen ringer og spør hvordan det går med dem. Det er det praktisk talt ingen andre som gjør (selv ikke ektefeller og partnere), så bare ved å gjøre det har du skilt deg ut fra konkurrenten på andre siden av gata som heller bruker tiden sin på å dele ting på Insta, eller gi meningsløse rabatter på Groupon i et desperat forsøk på å få flere inn døra.

Så prøv det (og fortell meg hvordan det gikk).

Varm hilsen,

Vegard

P.S. Og hva med den ansatte som ikke fikk fylt timeboka? Vel, det handlet rett og slett om mangel på rebooking. Klinikkeieren gjorde det helt naturlig selv, men den ansatte hadde verken verktøyene eller selvtilliten. Heldigvis er dét noe det er lett å gjøre noe med: Opplæring, øvelse og motivasjon.

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.