– Alle kommer til å hate meg (og salongen/klinikken min)

Publisert: Mandag 9. jul 2018

Har du blitt spådd før?

Jeg har ikke, og kjenner ingen som pleier å renne ned telt og krystallkuler, heller. Men for all del, jeg dømmer ingen. Er det din greie så skader det neppe noen.

Men jeg har et spørsmål til deg:

Er vi enige i at spådommer som regel er så vage, intetsigende og generelle at de kunne passet nesten hvem som helst? Kort sagt, at de er ganske så verdiløse?

Hvis svaret på det er “ja” (og det bør det være), så har jeg et nytt spørsmål til deg:

Hvis vi er enige om at ingen kan spå fremtiden og at ingen vet hva morgendagen bringer… hvordan kan det da ha seg at vi nesten hver eneste dag likevel gjør skråsikre antakelser om fremtiden?

Eksempler:

  • “Jeg tør ikke sende ut mail til kundene mine. Hva hvis jeg sier noe galt og de blir sinte?”
  • “Det er ikke noe vits i å prøve å selge kunden et produkt, for da syns de jeg er plagsom.”
  • “Å spørre kunden om å booke neste time når de er hos meg, er å være for pågående.”
  • “Jeg kan ikke skru opp prisen, for da vil alle kundene mine gå et annet sted.”

Det er få garantier her i livet, men noen ting kan jeg love deg:

  1. Skatt
  2. Uærlige politikere
  3. At ingenting skjer om du ikke gjør noe

Hvorfor er du egentlig så redd for å gjøre de tingene du vet du burde?

Hver gang jeg er hos frisøren min prøver jeg å “mobbe” ham til å rebooke kundene sine og skru opp prisene. Og hver gang sier han noe sånt som “Jeg vil ikke, Vegard. Jeg vil ikke mase på dem.”.

Bla bla.

Uviljen mot å prøve slike enkle ting koster salong- og klinikkeiere en liten formue hver hvert eneste år. En liten formue de fleste av dem, helt ærlig, kunne trengt.

Men de velger å la være.

Si meg: Hvordan kan du egentlig vite at det ikke kommer til å virke og at alle kommer til å hate både deg og salongen/klinikken din?

Virkeligheten er selvfølgelig at du ikke kan vite det. Og historien viser oss dessuten at vi alle er forutinntatt, ofte tar feil og lager et fjell av unnskyldninger for å slippe å gjøre ting som er litt ubehagelig eller ukjent for oss.

Jeg kan imidlertid berolige deg med at det a) er helt naturlig og b) kan behandles.

Jeg skriver mer om dette temaet i “Boost salongen!“, men den korte versjonen er at det starter med deg selv.

Et tips jeg ofte gir, er dele et ark i to med en strek.

På den ene siden av streken skriver du hva det best mulige utfallet av å gjøre det du frykter er.

På den andre siden, skriver du ned hva det verst mulige utfallet er.

Du vil ofte finne at det første utligner det siste – og mere til.

Eller sagt på en annen måte:

Det er ikke så farlig likevel.

JFDI (Just Fucking Do It).

Varm hilsen,

Vegard

Likte du det du leste?

Hvis du likte det du nettopp leste og vil ha en jevn strøm av kunder som kommer tilbake om igjen og om igjen i årevis fremover, vil du antakeligvis også like "Boost salongen!"-boken.