Markedsføring av salong og klinikk: Én ting av gangen!
Publisert: Lørdag 20. januar 2018
Da jeg begynte å jobbe med salong- og klinikkbransjene, oppdaget jeg raskt at man her sliter med stort sett de samme tingene som de fleste andre bransjer.
Eller sagt på en annen måte:
Mitt inntrykk er at de fleste salong- og klinikkeiere – akkurat som bedriftseiere generelt – ser ut til å tro at det er nok å låse opp døra hver dag for at kundene skal velte inn, og at markedsføring, promotering og salg kan begrenses til en gatebukk, en tilfeldig avisannonse i ny og ne, plakater i vinduet og noen halvhjertede oppdateringer på Facebook.
Med andre ord gjør man det samme som de fleste andre.
Dermed får vi tilstander hvor alle sitter og kopierer alle, mens ingen egentlig forstår hvorfor de gjør som de gjør.
Når forventningene så ikke slår til, og den forventede flommen av kunder uteblir, blir mange skuffet, sinte og frustrerte, før de på et eller annet tidspunkt resignerer og innfinner seg med at det er sånn det er og at markedsføring ikke fungerer.
Dette er på ingen måte spesielt for verken frisører, hudpleiere eller fysioterapeuter. Du finner det samme i alle bransjer.
«Så hva skal jeg gjøre, da?», spør du kanskje
Svaret på det spørsmålet kan gjøres veldig langt og omfattende. Det avhenger dessuten av hvor du står i dag. Det er stor forskjell på mulighetene man har fra dag én i en salong eller klinikk som sliter, kontra en som gjør det greit, men som ønsker å vokse.
Det litt kortere svaret er å starte med hvem du ønsker å invitere inn i salongen eller klinikken din. De aller fleste starter i den andre enden – med hva de gjør.
Men at de kan hva de driver med er et minimumskrav. Å kommunisere at en frisør gjør ting som er relatert til frisørfaget fremkaller sjelden eureka-øyeblikk hos potensielle kunder og klienter.
I forsøket på å nå flest mulig, er det forståelig at man tenker at man må vise frem alt man gjør og tilby mest mulig, slik at den mulige kunden ser noe han kan «trigge» på som får ham til å handle av oss.
Men problemet med et slikt budskap er at det i beste fall treffer de som er klare til å handle av deg akkurat der og da. Eller som har undersøkt noe i lang tid og bare sitter og venter på noen som kan gi dem det.
Men hvor mange gjelder egentlig det?
Hvem ville du valgt?
La oss si at du skal gifte deg og er på frisørjakt. Du ser to annonser. Valget står mellom frisør A og frisør B.
Frisør A sier han gjør herre-, dame- og barneklipp, vask og føn, striping, brudefrisyrer, vipper og bryn etc.
Frisør B spesialiserer seg på brudefrisyrer og gir deg dessuten en 100 prosent fornøyd-garanti: De garanterer, uten forbehold, at du blir 100% garantert fornøyd, og får den fineste og mest romantiske brudefrisyren, eller dobbelt pris tilbake – uten diskusjon.
Hvem ville du valgt?
Du kan ikke være alt for alle
Uansett hva du gjør i salongen eller klinikken din, kan du i utgangspunktet markedsføre deg til alle. Om du er frisør, kan du til og med betjene de som ikke har hår, siden du også kan gjøre hodebunnsmassasje, tupeer og trimme bryn, nese- og ørehår.
Men du kan ikke være best på alt.
Og det er ingen som forventer det, heller. Faktisk er det motsatt. Folk vil ha eksperter og spesialister, ikke amatører og generalister.
Med andre ord…
- Start med hvem du vil selge til (og hvorfor).
- Lag deg en beskrivelse av idealkunden din. Hva bryr de seg om? Hvor finner du dem? Hva er det de er interessert i?
- Det kan også være nyttig å lage en liste over ting du ikke setter pris på.
- Bruk dette i markedsføringen slik at du snakker direkte til dem du vil invitere inn i salongen eller klinikken.
- Ikke prøv å være alt for alle.
- Hold deg til en ting av gangen.
- Fokuser på problemene de har, og konsekvensene av disse problemene.
- Led dem videre på veien ved å tilby dem noe i bytte for å ta kontakt med deg.
Du er i en bransje der det handler om å få folk til å føle seg vel. Dét er noe du kan hjelpe dem med gjennom det du gjør, men som du ser er det ikke bare det du gjør som får dem inn i salongen eller klinikken din.
Det som får dem inn er hvordan du formidler at du er relevant for dem, slik at de føler at du snakker rett til dem om de problemene og bekymringene de har, og at du viser dem at du er rett person til å hjelpe dem.
Varm hilsen,
Vegard