Salongdøden på Facebook S
Publisert: Mandag 5. februar 2018
I «Døden på Oslo S» stjeler Filla og Stein pengene til Pelle.
På Facebook stjeles det både tid og penger.
I årevis, og i nær sagt alle sammenhenger hvor jeg ser noen snakke om salonger og markedsføring, så dras stadig Facebook og Instagram frem som de to kanalene salonger skal satse på.
Bruk gjerne Face og Insta, men vær klar over følgende:
Det har antakeligvis ikke så mye effekt.
Og det kommer til å bli verre, ikke bedre.
En av flere grunner finner du i denne artikkelen, som handler om hvordan Facebook er i ferd med å slippe opp for annonseplass. Dessuten rømmer yngre brukere fra Facebook, og som Zuckerberg selv publiserte i en post for ikke lenge siden, endrer Facebook algoritmene nok en gang for å prioritere mer av det stoffet vennene dine publiserer på bekostning av innhold fra sider og annonsører.
Dette er ikke nødvendigvis bare negativt – de som annonserer mye og kjenner sin besøkelsestid vil antakeligvis kunne få en god del fordeler av disse endringene. (Mer om det en annen gang.)
Men er du en av de mange som baserer seg på såkalt «gratis» trafikk fra Facebooksiden din, er det på tide å begynne å sjekke om det du gjør faktisk virker. Og hvis det virker i det hele tatt, kan det først som sist være greit å forberede seg på at det kanskje slutter å virke hvert øyeblikk nå og begynne å bruke andre strategier for å få flere til å komme til salongen eller klinikken din.
For det er utvilsomt mange ting du kan gjøre for salongen/klinikken din som er mer effektivt enn å bruke masse tid på Facebook og Instagram.
Problemet er at det kan være vanskelig å vite hva man skal gjøre – og ikke minst hvor man skal starte.
Derfor har jeg skrevet en hel bok om det. «Boost salongen!» handler om hva du kan gjøre for å få flere kunder inn i salongen eller klinikken din.
Dessverre er lite av det jeg skriver om like «spennende» eller «engasjerende» som å sitte på Facebook. Sant å si kan mye av det du får lære om i boka virke både tørt og kjedelig ved første øyekast.
Men det er også effektivt og profitabelt.
Og snakker om profitabel: Prisen på boka er bare 149,-.
«Boost salongen!» får du her.
Varm hilsen,
Vegard